To the northernmost tip of Europe

Exactly 40 years ago I started my first real world trip of two years and the first stop was Hamburg. From there by boat to Helsinki, but the stay in Hamburg was memorable. Now here today I begin a journey to the northernmost tip of Europe. Then the Central Station was the first thing I saw, almost like today. Although I am now on the road with my car. On the way to the North Cape, Norway. With a detour, I hope a nice one. Precies 40 jaar geleden begon ik aan mijn eerste echte wereldreis van twee jaar en de eerste stop was Hamburg. Vandaar met de boot naar Helsinki maar het verblijf in Hamburg was memorabel. Nu begin ik hier vandaag een reis naar het noordelijkste puntje van Europa. Toen was het Centraal station het eerste wat ik zag, vandaag ook bijna. Al ben ik nu met mijn auto onderweg. Op weg naar de Noordkaap, Noorwegen. Met een omweg, ik hoop een mooie omweg.

Day 36, Back home with Piet

De Noordkaap 2021, dag 35 Na ruim 11.000 km, 36 dagen, 113 veerboten, 10 landen, ontelbare fotostops, teveel watervallen, 1306 foto’s op FB, 13325 woorden, 368 km lopen en 1 keer hard vallen zag ik Pi...
Read more

Day 35, Copenhagen

De Noordkaap 2021, dag 35 Ik parkeerde naast het Tivoli, de Efteling van Kopenhagen. Zou ik? Nee, in mijn eentje kraaien van plezier brengt ook niets. Dan maar lopen. Ik vond een route. Het bleek een ...

Day 34, Sweden

De Noordkaap 2021, dag 34 Zo maar ineens had ik zin in een ander land. Kwam goed uit want Zweden lag om de hoek. Jammer van Oslo maar dat komt verder wel. Onderweg kwam ik langs Fredrikstad en daar mo...
Read more

Day 33, Stavkirke and Operahouse

De Noordkaap 2021, dag 33 Op weg naar Oslo eindelijk een paar Stavkirke gezien. Ik was ze blijkbaar allemaal voorbij gereden. Ze waren mooi verstild zo in de vroege ochtend. Om ze van binnen te zien m...

Day 32, Falling Water

De Noordkaap 2021, dag 32 Het moest een dagje Bergen worden maar het werd Watervallendag. Bergen heeft een aantal prachtige musea en een Koninklijk Vikingpaleis. Eerst naar koning Hakon’s trouwzaal, s...
Read more

Day 31, In the clouds to Bergen

De Noordkaap 2021, dag 31 Al vroeg op pad want het weer was klote en die fjorden blijven er nog wel even liggen. Door de wolken naar Bergen gereden.Het weerbericht gaf zon aan voor de middag in Bergen...

Day 30, Norway from above

De Noordkaap 2021, dag 30 Het Heritage Hotel (luxe kamers in oude vissershutten) bleek op een mooi klein eilandje te liggen waarbij je trots kon zeggen dat je helemaal om het eiland gelopen bent en bi...
Read more

Day 29, The Heritage Hotel

De Noordkaap 2021, dag 29 De vorige dag eindigde met een bijna onbekend natuurverschijnsel, de zonsondergang. Wekenlang was het 24 uur dag geweest en ik had de gloed gemist. Vandaag was ik al vroeg in...

Day 28, Norway in the middle

De Noordkaap 2021, dag 28 Vandaag het grootste deel van de dag met een blinddoek op gereden. Die ging alleen af als ik door een dorpje of stadje kwam. Dat was nodig want het was overal nog steeds natu...
Read more

Day 27, Everything to much

De Noordkaap 2021, dag 27 Tja, wat moet ik over vandaag vertellen? Ik zag bergen, veel bergen, meren, veel meren, fjorden ja ook veel fjorden, houten huizen met kleurtjes, het kon niet op. Maar dat st...

Day 26, The Lofoten

De Noordkaap 2021, dag 26 Het was vissenkoppendag. Dit zijn de Lofoten, al meer dan 1000 jaar het centrum voor de kabeljauwvangst en de productie van gedroogde kabeljauw, de stokvis. De productie van ...
Read more

Dag 25, Andoy, the Beautiful

De Noordkaap 2021, dag 25 Eerst even een bericht voor mijn mede-bejaarden. Vanochtend in het hotel stond de TV aan en ja hoor Bonanza. Geen steek veranderd sinds ’66. Ofschoon wij Eric, die dikke, toe...

Day 24, Senja

De Noordkaap 2021, dag 24 Die strakblauwe lucht van gisteren was weer verdwenen. Grijs en grauw, daar moet ik het mee doen. Maar wel indrukwekkend mooi. Senja heet het hier. Slingerwegen en veel tunne...
Read more

Day 23, A Short Drive

De Noordkaap 2021, dag 23 Een ochtend in Tromsø. Meeste musea (nog) dicht behalve het Fotografie museum. Daar hing één foto. Van de schilder die daar exposeerde. Zij maakte in de jaren twintig van de ...

Day 22, The Road to Tromso

Een rit van Alta naar Tromsø. Dreigende wolkenpartijen, regenvlagen, sneeuw op de flanken van de bergen, oversteken per ferry en de enige kleur kwam van de de huizen die zonder uitzondering geschilder...
Read more

Day 21, To the real Cape

De Noordkaap 2021, dag 21 De Noordkaap is de Noordkaap niet. Het echte noordelijkste puntje van Europa ligt er vlak naast en is 1438 meter noordelijker. Je kunt er alleen naar lopen en ik was zo gek d...

Day 20, Finally The Cape

De Noordkaap 2021, dag 20 Vanuit Kirkenes was het de bedoeling tot vlakbij de Noordkaap te geraken. Dik 500 kilometer langs fjorden en je kunt ze niet ontlopen: meren. Ik strandde in Honningsvag op 31...
Read more

Day 19, King Crab

De Noordkaap 2021, dag 19 Een dagje rust in Kirkenes. Alleen een paar excursies. Een kleine 500 km boven de poolcirkel. Dat is niet te merken het is bloedheet. En het koelt niet af in de nacht omdat h...

Day 18, The Russians

De Noordkaap 2021, dag 18 Dit ene bord was de trip al waard. Daar word ik gelukkig van. Ik stond aan een klein beekje waar in het midden de grens tussen Europa en Rusland getrokken was. Naast mij ston...
Read more

Day 17, Via Varelia

De Noordkaap 2021, dag 17 Meer meren en er stak een haas over. Daar had ik het bij kunnen laten vandaag maar dat zou flauw zijn. Aan het einde zag ik mijn eerste pokdalige rendier en dat zou niet de l...

Day 16, More Lakes

De Noordkaap 2021, dag 16 Eeuwig zingen de bossen en duizenden meren schitteren zich suf in ontelbare schakeringen blauw. Dat is Finland in het kort. En in het lang komt het op hetzelfde neer. De belo...
Read more

Day 15, Helsinki-Lappeenranta

De Noordkaap 2021, dag 15 En toen was mijn benzine bijna op, had al 50 km geen tankstation gezien maar was bij de grens met Rusland. Bij grenzen zijn altijd tankstations dus ik was heel rustig. Keek o...

Day 14, Helsinki

De Noordkaap 2021, dag 14 De eerste nacht in Helsinki bracht ik door in de gevangenis. In de Katajanokka Jail. Gelukkig hebben ze die enige jaren geleden omgebouwd tot hotel. Ik sliep in de cel waar d...
Read more

Day 13, Talinn to Helsinki

De Noordkaap 2021, dag 13 Vanmiddag dan toch maar de boot naar Helsinki genomen maar eerst even de suburbs van Tallinn bekeken. Kwam in het Kadriong park terecht opzoek naar het Kumu Art Museum. Dat g...

Day 12, Estonia

De Noordkaap 2021, dag 12 Nog een dag in Estonia. Estland lijkt klein maar is in werkelijkheid groter dan Nederland. Maar dat het leeg voelt klopt wel; slechts 1,3 miljoen Esten. Het strand heb je er ...
Read more

Day 11, Riga-Tallinn

De Noordkaap 2021, dag 11 In Tallinn was ik al eens en de helderste herinnering daaraan was de aankomst van de ferry uit Finland of Zweden die ik toevallig gadesloeg. Ik dacht even dat er zich een ram...

Day 10, A day to the Coast

De Noordkaap 2021, dag 10 Het was nog steeds stil in Riga en ik maakte er een dagje naar de kust van. Eerst reed ik nog even langs het standbeeld voor de zorg. Een mooi eerbetoon. De Oostzee in het no...
Read more

Day 9, Riga

De Noordkaap 2021, dag 9 Riga, ook hier was ik 15 jaar geleden maar nu was de herinnering er wel. Alleen was het uitgestorven, doodstil, ik snapte het niet. Bleek het Ligo te zijn. Ligo is in Letland ...

Day 8, Vilnius-Riga

De Noordkaap 2021, dag 8 Vandaag onderweg naar Riga in Letland. Op een bord voor Siauliai werd een katten museum aangekondigd. Ik zag er maar van af. Ik heb tenslotte Piet, mijn zoon, ter adoptie afge...
Read more

Day 7, In and around Vilnius

De Noordkaap 2021, dag 7 De zevende dag bracht de hoognodige rust. Kon het toch niet helemaal laten om een kasteel in een meer te bezoeken en nog wat dorpen. Het kasteel van Trakai had een rijke gesch...

Day 6, Bialystok-Vilnius

De Noordkaap 2021, dag 6 In Białystok zette ik vol goede moed mijn GPS aan op Vilnius, mijn volgende bestemming. Na enige tijd stond ik voor de hermetisch gesloten grenspost van Belarus. Ja, dat was d...
Read more

Day 5, Ruciane Nida-Bialystok]

De Noordkaap 2021, dag 5 Heel lang geleden had ik mijzelf beloofd om eens het laatste Europese oerbos in Polen te bezoeken. Vandaag kwam het ervan. Ik moest er een heel eind richting Zuidpool voor rij...

Day 4, Gdynia-Ruciane Nida

De Noordkaap 2021, dag 4 Voort ging het weer, Gdansk die mooie stad liet ik links liggen want was daar voor de lockdown nog geweest. Nee, ik moest naar Fromborg, beschreven als een prachtig oud havens...
Read more

Day 3 Miedzyzdroye-Gdynia

De Noordkaap 2021, dag 3 Ergens midden jaren zeventig, een eind boven Belgrado in het voormalig Joegoslavië, stond ik op een veerboot over de Donau te wachten. Het was zwoel, het licht was magisch en ...

Day 2, Hamburg-Stralsund

De Noordkaap 2021, dag 2. Mecklenburg-Voor-Pommeren; kan het meer Oost-Duits klinken? En ze verlangen nog steeds een beetje terug naar die tijd lijkt het wel. Veel musea gewijd aan die periode en de e...
Read more

Day 1, Den Bosch-Hamburg, Germany

Precies vandaag 40 jaar geleden begon ik aan mijn eerste echte wereldreis van twee jaar en de eerste stop was Hamburg. Vandaar met de boot naar Helsinki maar het verblijf in Hamburg was memorabel. Nu ...