Chili, Patagonia, december 2002

We zijn echt in het Wilde Zuiden terecht gekomen. Bonkige, knoestige koppen. Een stripverhaal achter de toonbank. Een deuk, en dan hebben we het hier over een deuk, in zijn voorhoofd. Milosovics, maar dan helemaal kapot. Na vier generaties nog steeds een zwaar Slavisch accent. Ruiten overhemd en riem met lege patroonhouders. Pivcevic op de etalageruit. Handel in moeren, bouten, plastic emmers, kerstengelen, generatoren, butagas tankjes voor kleine kooktoestelletjes. Dat laatste maakte ons bezoek nuttig. In tegenstelling tot zijn andere handel exorbitant in prijs. Ja, hij weet ook wel dat die dingen in vliegtuigen verboden zijn. En, hoe kom je anders op deze van God verlaten plek? We zijn op 51˚43˚39˚ zuiderbreedte. Zoek maar op. Je valt er bijna vanaf. En dan komen we al een heel eind uit het zuiden. Puerto Natales heet het hier.

Hosteria Pehoe

Vandaag is onze negende dag in het park. Het is een beetje feest. Vanavond zouden we in een heus hotelbed slapen. We nemen de eerste boot van de ochtend over lago Pehoe naar Pudeto. Een mooie tocht op...

Refugio Pehoe

Met een lichte zwarte kater tussen de oren en benen die duidelijk te kennen geven dat gisteren een grens was overschreden komen we toch nog vrij vlot op gang voor onze volgende etappe. Van Refugio Gre...

Refugio Grey

Het ontbijt en het kamp opbreken de volgende ochtend gaat erg snel. Kwam ook een beetje door de temperatuur van het douchewater, dat meer op een hagelbui leek. Het douchen nam hierdoor maar enkele sec...

Campamento Los Perros

De volgende ochtend heeft niemand zin om te vertrekken. Het is hier leuk en zonnig. We moeten vandaag naar een campsite in een donker bos, hoog in de bergen. Uiteindelijk gaan we op pad. We nemen de t...

Dicksons Refugio

De vierde dag. We ontbijten bij de cowboy. Een half uur later dan afgesproken. Hij wil ons bijna de stallen schoon laten maken. We lopen vroeg. Mexico vertrekt tegelijkertijd. Taiwan, drie jonge loper...

Refugio Chileno

Het bier vloeit rijkelijk. Dirk en Rogier zijn er ook. Amsterdam als domicilie. Beroepen: pepernotenverdeler en ziekenhuisinrichter in derdewereldlanden. Hebben het circuit al gelopen. Weinig gezien d...

Refugio Las Torres

Tweede Kerstdag. Refugio Las Torres . We zijn in het Nationale Park Las Torres del Paine . Het bestaat uit een groot rotsmassief dat abrupt oprijst uit het omringende steppenland. De vele pieken hebbe...
Read more

Patagonia, a dream came true

Een rot eind weg. Om tien voor half acht stond een opgefokte taxi chauffeur te claxonneren voor de deur. Opschieten, opschieten, lomp is de norm. De waarden zijn vervangen door een heel snel lopende t...