Berat, one thousand windows and a dance
I skipped the castle town of Berat back in 2013. But now, it gets a second chance. The city of a thousand windows, I had read somewhere. The old Ottoman houses cling to the hillsides like laundry hung out to dry. White, symmetrical, sharply outlined against the rock. They all look a little alike, yet each one seems to try just hard enough not to be exactly the same. High above it all towers the ancient fortress. From up there, the view is vast and open. The Osum River winds through the valley like a ribbon. Inside the castle walls, people still live. Truly live. There’s laundry hanging. Dogs bark in the distance. It feels real. Early in the morning, I have a coffee. Grandmother makes it, and her granddaughter, maybe ten years old, still in pajamas, chats away non-stop. Her English is surprisingly good. In August, she has to perform a little dance at school, and she gives me a preview. To melancholic music from her phone, she moves softly and precisely. It’s touching. She asks me to post the video on Instagram. I don’t, to protect her. But here’s a photo. Berat is quiet at seven in the morning, but not empty. The cobbled streets shine with age, worn smooth by centuries of footsteps. At nine, the museum opens. Of the 42 churches that once stood within these walls, only eight remain. All are closed, except one. And that one is the museum. Inside, stunning icons hang on the walls, worthy of any museum collection. When I step back outside, three modern-day icons are sitting on a bench. They ask for a photo. Of course.
Berat, one thousand windows and a dance
De kasteelstad Berat had ik in 2013 gemist. Maar ze krijgt een tweede kans. Stad van duizend ramen, had ik ergens gelezen. De oude Ottomaanse huizen hangen tegen de heuvels aan als wasgoed op een waslijn. Wit, symmetrisch, scherp afgetekend tegen de rotsen. Ze lijken allemaal een beetje op elkaar, maar doen net genoeg hun best om niet hetzelfde te zijn. Hoog daarboven toornt de oude burcht erbovenuit. Van bovenaf is het uitzicht groots en weids. De Osum-rivier slingert door de vallei als een lint. Binnen de muren wonen nog steeds mensen. Echt wonen. Er hangt was te drogen. Er blaffen honden. Ik drink in alle vroegte een kop koffie. Oma zet het en haar kleinkind, van schat een jaar of tien, nog in pyjama praat honderduit. Haar Engels is opvallend goed. In augustus moet ze op school een dansje doen en laat het me alvast zien. Op melancholische muziek van haar mobiel beweegt ze zacht en precies. Ontroerend. Ze vraagt mij de video te posten op Instagram, doe ik maar niet om haar te beschermen maar hierbij een foto. Berat is stil om zeven in de ochtend, maar niet leeg. De geplaveide straten glimmen glad en zijn eeuwen oud.. Om negen uur opent het museum. Van de 42 kerken die eens binnen de muren stonden zijn er nog acht over. Allemaal gesloten op één na. En dat is het museum. Binnen hangen schitterende iconen, echt museumwaardig. Als ik weer naar buiten stap, zitten er drie hedendaagse iconen op een bankje.
Ze willen graag op de foto. Dat mag.