MV Chauncy Maples of MV Ilala

MV Chauncy Maples of MV Ilala

Ergens had ik een verhaal gelezen over het oudste schip van Afrika wat nog steeds in de vaart was. Nu bedoelen geschiedschrijvers daar altijd mee het oudste Europese schip van Afrika maar dat terzijde. Dat schip was ooit gebouwd in 1899 in Schotland en in 4000 stukken naar de kust van Mozambique gevaren, daar door dragers (!) naar Lake Malawi vervoerd, in elkaar gezet en begonnen met varen. En het zou in Monkey Bay in de haven liggen. Dat moest ik zien. Om de haven stond een groot hek van Damen Shipyards, ja ook hier, maar tegen betaling mocht ik binnen en werd ik rondgeleid op het schip. Ik had geluk want morgen zou het schip weer uitvaren naar het noorden van Lake Malawi. Het was prachtig om op deze oude dame rond te kijken. De drie dekken met beneden Economy Class en Second Class, op het tussendek Cabin Class en boven First Class. De enige klasse met een bar zonder tralies. Je voelt de geschiedenis als je op zo’n schip mag ronddwalen. Er was ook een lagere schoolklas op excursie en ik hoorde steeds de hele klas de geleerde feiten opdreunen voor de meester. Mijn gids wist veel te vertellen over het schip, het was een fijne onderbreking van mijn strandleven.

Terug aan het strand ging ik meer lezen over dit mooie schip om er al snel achter te komen dat ik op de verkeerde boot had rondgelopen. Deze was ook gebouwd in Schotland maar bij een andere werf en uit welk jaar de boot was waar ik op had rondgelopen zal ik nu nooit weten. En het waren 3480 stukken geduwd op wagens door 450 Ngoni porters. Het oudste schip moest ergens in een uithoek van de werf weg liggen te rotten. Zo zie je maar weer dat geschiedenis vooral gevoel en interpretatie is en weinig met feiten te maken heeft. Toen maar weer langs het water gaan slenteren en een biertje gedronken.